کانوپی ها

در امتداد کالیفر نیای شمالی بقایایی از جنگل های پر باران بسیار کهن با درختان سرخدار و سکویا های عظیم الجثه ای که هزاران سال قدمت دارند،دیده می شود.

پژوهش درباره ی کانوپی ها در سال 1990 یعنی زمانی که دانشمندان شروع به استفاده از تکنیک های صعود کوهنوردان با کمک طناب،برای رسیدن به شاخه های نوک درختان کردند،به اوج شکوفایی خود رسیدند.تکنیک های صعود با کمک طناب،به پژوهش گران این امکان را میدهد تا از یک منطقه ی جنگل به منطقه ی دیگر آن بروند.اما این تنها وسیله ی رسیدن به کانوپی نیست. برای انجام پروژه هایی که قابل اجرا در منطقه ی محدود می باشند،برخی از پژوهشگران،استفاده از جرثقیل های بزرگ ساختمانی با بازو های متحرک افقی که در بالای شاخه ها و برگ های سایبانی میچرخند،را ترجیح میدهند.تجهیزات دیگر ،سکوها،راه های عبوری و برج هایی هستند که در بالای شاخه ها ساخته میشوند.پژوهش در باره ی کانوپی برای تمام افراد امکان پذیر نیست.پژوهشگران اغلب یک هفته و یا بیشتر را در شاخه های نوک درختان میگذرانند،و در تنو هایی که در بین شاخه های مرتفع تر از یک آسمان خراش بسته شده اند،می خوابند.در عوض از مناظر،اصوات و رایحه هایی بهره می برند که در هیچ جای دیگریافت نمی شوند.دکتر جری فرانکلین،پیشگام پژوهش در باره ی جنگل،شور واشتیاق خود را در باره ی پژوهش در باره ی کانوپی چنین بیان میکند:درختان یکی از مهم ترین مکان های تماس زمین با هوا هستند.این موقعیت فرصتی را برای ما مهیا میسازد،تا بتوانیم درباره ی تماس بین درختان و جو مطالب فراوانی بیاموزیم.

غروب تابستان زمان مناسبی برای برسی جانداران متنوع موجود در کانوپی است.در یک جنگل پر باران در شمال غربی ایالات متحده،جایی که قارچ ها،گلسنگ هاو پوشش انبوهی از خزه ها،به شاخه های مرتفع درختان چسبیده اند،ممکن است،نگاه شما برای یک لحظه به سایه ی سنجاب در حال پروازی در مقابل نور درخشان ماه بیفتد. البته این لحظه به ندرت اتفاق می افتد چون سنجاب ها فقط در تاریکی شب فعال هستند.این جوندگان،به آرامی در میان درختان پرواز میکنند.

  حشرات،به خصوص در شامگاه،در کانوپی ها به وفور یافت میشوندو خفاش ها با سرعت زیاد در آن اطراف پرواز میکنند و اغلب در یک شب حشره هایی که مجموع وزن آن ها هم وزن جودشان است را میخورند. جغد ها گروه دیگری از شکار چیان شبانگاهی هستند که بی صدا پرواز میکنند. اما هر گونه ای از آن ها هوهوی خاص خود را دارد.

   دانشمندان برای پاسخ دادن به سوالات مربوط به طبیعت،فرضیه هایی را مطرح و آن ها را آزمایش میکنند. تنوع بسیار گسترده ی موجودات زنده در کانوپی ها موجود شده است تا پژوهشگران مطالعات زیادی را درباره ی آن ها انجام دهند.روش مطالعه ی دانشمندان روش علمی است.


نظرات شما عزیزان:

نانا
ساعت8:46---4 اسفند 1393
بد نبود
پاسخ:ممنونم که به وبلاگم سر زدی. امیدوارم دفعه ی بعدی از وبلاگم بیشتر خوشت بیاد.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 26 بهمن 1393برچسب:, | 22:30 | نویسنده : بهار طالبی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.